l

کاربردی ترین مواد مورد استفاده در پرینت سه بعدی

پلی لاکتید اسید (PLA)

پلی استر انواع مختلفی دارد که Pla یکی از نوع های مختلف آن می باشد و نه تنها قابلیت ارتجاعی در برابر گرما و حرارت را نیز دارد بلکه بسیار سازگار با محیط زیست می باشد و از یک ماده ی گیاهی تشکیل شده است. این ماده خطری ندارد و سمی نمی باشد.

پلی لاکتید رشته های محکمی دارد اما در برابر حرارت مقاوم نمی باشد و در دمای پایین ذوب خواهد شد. این مورد یکی از ایرادها و محدودیت های آن حساب می شود. اما به دلیل آن که احتیاج به صفحه ساخت گرم شده نمی باشد بسیاری از این ماده برای دستگاه پرینت سه بعدی خود استفاده می کنند.

در صنعت ساخت در تکنولوژی پرینت سه بعدی برای ساخت و تولید بسیاری از مواد  از این ماده استفاده می شود.

WOOD

خصوصیت و ویژگی های ماده هایی که شبیه چوب می باشند بسیار شبیه به پلی لاکتید استید می باشند. امروزه بسیاری از شرکت های صنعتی برای تولید مواد اولیه با دستگاه پرینت سه بعدی با دستکاری در الیاف چوبی با استفاده از مواد ترمو پلاستیک( که اغلب پودر به دست آمده از بازیافت محصولات چوبی می باشد) مواد اولیه خود را تولید می نمایند.

بوی خوب حاصل از این ماده در هنگام پرینت آن که بسیار مشابه به چوب می باشد از ویژگی های خوب آن و ظاهر به دست آمده از آن پس از چاپ شبیه به چوب می باشد و سطح صیقلی شکل را نیز دارد. که باعث شده است در بین تولید کنندگان محبوبیت خاصی را ایجاد کند.

رنگ های قرمز آلبالویی و قهوه ای سوخته رنگ هایی هستند که در تغییر دما در لایه های مختلف شی در حال پرینت در دستگاه پرینت سه بعدی پدیدار خواهد شد.

پرینت سه بعدی

اکریلو نیتریل استایرن بوتادین (ABS)

ABS ماده ی دیگری می باشد که در دستگاه پرینت سه بعدی از آن استفاده می شود و این ماده از مواد نفتی به دست می آید و همچنین قابلیت ارتجاعی را نیز دارد.
این ماده شکل خاصی از نظر هندسی ندارد و بسیار پوک می باشد و همچنین ABS نقطه ی ذوب نامشخصی دارد و در صورتی که دمای آن افزایش پیدا کند صاف تر خواهد شد.
اکریلو نیتریل مقاوم در برابر اسید و الکل می باشد اما این ماده حلال در استون می باشد.
اکریلو نیتریل از پلی لاکتید اسید مقاوم تر و محکم تر می باشد و در صورت افزایش دما ذوب خواهد شد ، این ماده به دلیل پوک بودن آن بسیار سبک می باشد. این ماده در پرینت سه بعدی به خوبی چاپ نمی شود و سخت چاپ می شود و به خوبی جزئیات سطح را نشان نخواهد داد.
معمولا در صنعت تولید پرینت سه بعدی برای ساخت قایق های ورزشی و تجهیزات آتش نشانی و کلاه ایمنی از ماده ی ABS نیز استفاده می شود. این ماده بر خلاف PLA خطرناک می باشد و سازگاری با محیط زیست ندارد. برای همین بهتر از در هنگام استفاده از این ماده از تهویه مناسب استفاده شود و جانب احتیاط نیز رعایت گردد.

پلی وینیل الکل (PVA)

پلیمر مصنوعی انواع مختلفی دارد که PVA یکی از نوع های مختلف آن می باشد و همچنین قابلیت حل شدن در آب را نیز دارد. در ماهی گیری و انواع مصارف مختلف شیمیایی در صنعت پرینت سه بعدی از این ماده استفاده می شود. این ماده خطری از لحاظ سمی بودن ندارد و خاصیت تجزیه پذیری نیز دارد و همچنین قابلیت حل شدن در آب را دارد. و از این ماده برای پرینت ساختار حفاظتی اشیایی که شکل هندسی خاصی ندارد استفاده می شود و به آسانی با آب گرم جدا خواهد شد.

پرینت 3 بعدی
پرینت 3 بعدی
ما ایده های شما را سریع تر از رسم روی کاغذ به واقعیتی ملموس مبدل می کنیم

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *